Gästbloggare

Alla strategier fungerar för någon – ingen fungerar för alla

När man berättar att man tycker att en viss syssla eller situation är svår är det inte ovanligt att man får tips på olika strategier som kan göra det hela lite lättare. Kanske tipsar vännen om att chatta med den där kundtjänsten istället för att ringa, eller så kommer psykologen med förslag på övningar som kan reducera stress. Att få tips på olika strategier kan vara jättebra, och flera av dem kanske faktiskt underlättar ens tillvaro. Andra strategier kanske å andra sidan inte fungerar alls, och då kan det vara lätt att bli frustrerad. Kanske börjar man till och med tänka elaka tankar om sig själv, t.ex. ”Om det här inte fungerar så måste jag vara helt hopplös”.

Så är det inte. Att en strategi inte fungerar betyder inte att man själv är eller gör fel. Det betyder heller inte att strategin som sådan är dålig, utan det handlar om att strategin och människan inte är kompatibla med varandra. Detta har jag fått erfara flera gånger.

När jag berättade för min arbetsterapeut att jag p.g.a. automatiseringssvårigheter blev väldigt trött av att dammsuga så föreslog hon att jag skulle dammsuga på samma dag varje vecka. Enligt henne kunde personer med automatiseringssvårigheter få lättare att automatisera genom att skapa fasta rutiner. Jag provade detta under en period, men automatiseringen blev inte ett dugg lättare, vilket gjorde mig besviken.

Nu har jag lärt mig att mina automatiseringssvårigheter ofta beror på att jag har svårt med motoriken och att tolka synintryck. Jag får inte bättre motorik eller lättare att tolka synintryck bara för att jag skapar rutiner, så därför spelar det ingen roll om jag dammsuger varje lördag eller om jag gör det på olika dagar varje vecka. Däremot går det lättare om jag gör det med en gång på morgonen, innan jag hunnit bli uttröttad av andra saker. Automatisera kan jag ändå inte, men om jag är ordentligt utvilad så blir jag åtminstone inte lika trött. Den första strategin passade inte alls mig, men den nuvarande fungerar jättebra! :)

När jag är stressad över olika bekymmer säger min kontaktperson ofta att jag ska ta en sak i taget. Det är därför en välbeprövad strategi – som jag nu har insett är helt fel för mig. Att försöka reda ut ett bekymmer i taget och lägga de andra åt sidan under tiden gör bara att jag känner mig ännu mer stressad. Jag mår bäst av ”ordning och reda, pengar på fredag”. Jag behöver kunna planera och blicka framåt. Kan jag inte det så mår jag sämre. Jag har insett att jag behöver lista alla bekymmer och sedan göra upp en plan för hur vart och ett ska lösas. Även om vissa bekymmer ibland ligger ganska långt fram i tiden så behöver jag veta hur jag på bästa sätt löser det när det blir dags. Detta ska jag tala om för min kontaktperson så att hon, istället för att försöka få mig att fokusera på en sak i taget, kan hjälpa mig att göra upp handlingsplaner för allihop.

Att dammsuga på samma dag varje vecka och att ta en sak i taget är absolut inga dåliga strategier – de är bara inte rätt för just mig. Istället finns det andra strategier som fungerar bättre. Alla strategier fungerar helt enkelt inte för alla människor, men alla fungerar för någon.

 

 

 

 

 

Johanna Svenningsson

Jag är kattmänniska, hästtjej och västgöte i exil. Jag är bokslukare, biblioteksfantast och skrivande iakttagare. Jag älskar mina vänner, hösten, handskrivna brev och mysiga ridturer i skogen. Jag har Aspergers syndrom - en form av högfungerande autism - samt DCD (Developmental Coordination Disorder) som innebär att jag har en störd utveckling av koordination och motorik. Båda diagnoserna är s.k. neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och det här är bloggen om mitt liv med dem.

Inlägget är kategoriserat som: Okategoriserade

Stängt för kommentarer

Stängt för kommentarer

  1. Jag mår bäst av ”ordning och reda, pengar på fredag…det bästa vore väl att få pengar varje fredag…skulle inte vara dumt

    • Johanna Svenningsson

      Då fungerar du alltså som jag på det planet. :) Och ja, visst vore det underbart om man fick pengar varje fredag! :D

  2. Jag har fått fantastisk hjälp av att få tips om olika strategier för att få någon slags ordning på kaoset i min hjärna och min omgivning. Jag har även kommit på egna strategier.

    Mitt minne är katastrof, jag tappar den röda tråden. Är glömsk och virrig. Tankarna hoppar runt som studsbollar innanför skallbenet och jag skriver upp allt och skriver listor hela tiden.
    Jag har kommit på olika knep för att komma ihåg koder. Tex 9238, då tänker jag att vi gifte oss 92 och mamma är född 38. Och så skriver jag upp det på en lapp som jag har uppsatt på ett ställe där jag har alla koder. Sen byter jag inloggningen till mobilen till de siffrorna tills jag lärt mig dem.

    Jag har bristande tidsuppfattning.
    Jag har fått hjälp med att använda almanacka och förstå hur jag ska klara av/orka/prioritera. Och det har jag jobbat med i drygt tio år nu.

    jag är ljudkänslig och blir distraherad av alla intryck. måste jag vara i röriga miljöer så använder jag öronproppar.
    Jag går helst och handlar mat på
    kvällarna när det inte är så mycket folk i affären.

    Jag är lättdistraherad måste jag koncentrera mig på något jag läser måste det vara tyst.
    Om telefonen ringer när jag städar toaletten så kan jag när jag är färdig med samtalet få syn på disken och börjar med den och när jag måste gå på toa och ser toaborsten i toastolen och utbrister javisstja!

    när jag gick på komvux 98/99 så kom jag på att om jag gick fram och tillbaka samtidigt som jag läste högt så gick det in i huvudet mycket lättare. Det hade ju varit bra om jag vetat det när jag gick i grundskolan och på gymnasiet.

    Jag tycker inte om att sitta still för länge det kryper i hela mig. Jag byter ställning, hoppar med benet, sitter och pillar på något. Jag tycker om att göra sånt där jag får använda kroppen.

    När jag lyssnar på någon så har jag lärt mig hur jag ska göra för att verka vara med jag säger jaha, jaså fastän jag inte uppfattar allt medans jag försöker föra tankarna som hoppar iväg på annat tillbaka till samtalet. Är det något som intresserar mig så går det lättare.

    Jag har använt timstocken mycket för att hålla ut med tråkiga göromål och för att kunna avsluta de roliga.

    Mycket strategier har det blivit

    Jag har alltså ADHD

    • Johanna Svenningsson

      Vad härligt att du har hittat så många strategier, Kerstin! :) Att gå fram och tillbaka samtidigt som du läser är ju riktigt smart! Vad bra att du kom på att du kunde göra så! :) Vad skönt att du har fått hjälp också, t.ex. med att förstå hur du ska prioritera. Det är viktigt att man kan få hjälp om man behöver.

      Även jag har kommit på en del egna strategier, t.ex. att jag inte blir lika trött av att städa om jag gör det med en gång på morgonen. Andra strategier har jag fått av arbetsterapeuten, psykiatrin, vänner och olika bloggar och internetforum.

      Så bra att timstocken hjälper dig! Jag tycker också att den är bra. Jag har både en vanlig och en i mobilen. Den vanliga är bra när det gäller att hålla koll på tiderna i tvättstugan (då passar tidsintervallerna väldigt bra) men annars använder jag oftast den i mobilen. Där kan jag ändra tidsintervallerna hur jag vill, något som gör att jag har stor nytta av den. :)