Gästbloggare

Prioritera hälsa och egentid

En timmes morgonpromenad sedan en halvtimmes avslappningsrörelser som Ai Chi, Do in massage eller bara sköna rörelser. Så ser min morgon ut. Efter frukosten är det träning i gymmet eller vattengymnastik sedan föreläsning om livsstil, stress, kost eller krishantering. På eftermiddagen fortsätter träningen och matnyttiga föreläsningar och gruppsamtal. Under dagen försöker jag klämma in ännu en promenad i det vackra höstvädret. Omkring måltiderna och om kvällarna finns det tid för reflektion och samtal med övriga gruppmedlemmar. Så ser mina dagar ut just nu.

För varje dag som går blir kroppen tyngre och tröttare. Även om jag anser mig vara vältränad är min kropp inte van vid så mycket träning och håll igång.  Är pigg på morgonen men efter lunch är det svårt att hålla ögonen öppna. Är då så utmattad att luften går ur mig totalt såsom en ballong som plötsligt töms på sin luft. Men att träna tillsammans med andra är så mycket roligare än att träna själv. Vi uppmuntrar varandra och testar smärtgränser. Och jag må säga att jag trots allt är överraskad över det snabba resultatet. Min styrka är betydligt bättre efter bara en veckas intensiv träning.

Flera av de gemensamma övningarna går ut på att vara närvarande och leva i nuet. Idag gick vi bla på en reflektionsvandring där vi promenerade under tystnad och fundera bla över vilka tre saker och tre personer man skulle ta med sig till en öde ö. Det var intressant att höra hur olika alla tänkte. Vissa var väldigt pragmatiska och skulle ha med sig tex elddon, kniv,  ficklampa eller båt medan andra skulle ta med sig ett fotoalbum, bibel och musik. Sedan pratade vi om vilka val vi gör i livet och hur vi prioriterar det vi tycker är viktigast för oss.

Självfallet är barnen och familjen det allra viktigaste för mig. Men vid närmare eftertanke är det min hälsa som är viktigast. En bra hälsa är en förutsättning för att kunna prioritera tex barnen och andra samt göra andra viktiga val. För att kunna må bra måste man kunna prioritera sig själv ibland. Själv har jag alltid haft svårt att prioritera mig själv. Tiden räcker liksom inte till för egentid. Därför är jag ovan vid att ha så mycket tid för mig själv som jag har här på Mösseberg. Känner mig rastlös och måste hålla igång kroppen, göra något, hela tiden. Landstinget ska väl få valuta för pengarna de betalar för att jag ska vistas här.

Cross träning

 

 

 

Inlägget är kategoriserat som: Hälsa

Skriv kommentar

Skriv kommentar

(obligatoriskt) (obligatoriskt)

För att din kommentar ska publiceras måste du godkänna 1177 Vårdguidens användarvillkor för bloggkommentarer.

(obligatoriskt)

2 kommentarer

2 kommentarer

  1. Sonya Aho

    Ja, chock var det allt, men tänk vad snabbt styrkan och flåset byggdes upp där. Jag tror vi stärktes mest av varandra och kom igång bra med träningen för att vi peppade varandra. Var helt utmattad då jag kom hem och kände att jag behövde vila upp mig i en vecka men sporrades att fortsätta träna av kontakten med Mössebergsgänget.

  2. Reflektionsvandringen var toppen! Ja, tänk vad kroppen blev trött men ändå starkare, den fick sig en smärre chock av att sätta igång på detta vis ;-)