Gästbloggare

Klara, färdiga, gå – träna!

För två veckor sedan kom jag fram till att jag måste börja röra på mig.

Bara måste.

Frågan blev vara hur jag skulle lösa det. Jag kunde inte längre vänta in Moa. Att jag skulle kunna lämna ifrån mig henne en stund då och då. Jag hade redan väntat i flera månader, och det där ”en stund” kom aldrig. Hon är och har varit som ett plåster på mig. Jag fick lösa det på annat sätt.

Sedan tidigare hade jag kört en app på min telefon, med knipövningar. Ett bra sätt, för mig i alla fall, att komma ihåg att göra de där viktiga knipen varje dag. Musklernas delning efter graviditeten hade gått ihop. Jag har kollat lite då och då, genom att ligga ner på rygg, på golvet och lätt spänna magen, som om jag skall göra en sit-up. Först hade jag som en stor glipa emellan, inte konstigt eftersom jag fött barn. Efter ett tag gick musklerna ihop men jag hade fortfarande som en pyramidformad mage när jag spände. Sidorna liksom tryckte ihop och magen blev toppig i mitten, vid naveln. Jag har lärt mig att detta innebär att magen använder de yttre magmusklerna och att de inre fortfarande är svaga, de yttre tar över och då blir det den här toppiga formen. Jag fortsatte med mina knipövningar och efter några veckor till hade även pyramidmagen också försvunnit. Nu började jag bli redo att träna lite mera ”på riktigt”!

Så för två veckor sedan satte jag mig ner och gjorde en plan. Jag älskar att göra planer! Det känns så hoppfullt. Som att allt är möjligt. Det är bara att börja göra! Min kropp är verkligen på noll. Den är svag och slapp. Jag har ont i ryggen och i leder. Jag måste börja från början och träna upp en grundstyrka igen i kroppen innan jag börjar köra allt det där som jag gjorde förut, och vill göra igen. Träna tungt och springa långt. Men det är en bit dit. Först måste jag skaffa styrka i musklerna runt korsetten, alltså mage och svank. Jag känner att jag är så otroligt svag där. Det börjar bra på morgonen men vart efter dagen går så svankar jag allt mer och puttar mer och mer med magen. När kvällen kommer är jag som ett S. Jag har även ont i armbågar, handleder och knän så där har jag lite att jobba på där också.

Så för två veckor sedan travade jag i väg till mitt gym och gick på ett mammapass. Det är ett pass speciellt utformat för nyblivna mammor och vad man kan tänkas behöva träna då. Och det viktigaste av allt, man får ha med sin bebis! Alla bebis fick ligga i mitten av salen på madrasser, medans vi mammor tränade på olika stationer runt dem. En del saker var riktigt jobbiga medans andra övningar var väldigt enkla. Allt som hade med armar och axlar att göra tyckte jag var väldigt lätt, så jag fick ta i lite extra. Kan tänka mig att allt bärande av skrikande kolikbebis har byggt en del muskler. Moa tyckte träningen var spännande, så länge jag inte var längre bort än 1-2 meter, vilket gjorde det lite svårt att träna. Men ändå var träningsverken inte nådig dagen efter. Att gå upp och ner för trappan i huset kändes som tortyr. En tortyr som jag inte känt på länge och hade saknat, så jag var glad som en lärka när jag haltade upp och ner.

Min plan är att fortsätta gå på mammapass, 2 gånger i veckan. Mina knipövningar skall jag fortsätta med. Jag har även testa att springa lite men kände att jag var alltför svag, jag orkade inte hålla upp överkroppen något bra så löpningen får nog vänta ett litet tag till. För att få upp konditionen får jag istället gå ordentliga promenader med vagnen. Det bästa är allt jag kan göra allt detta med Moa Pressen och stressen att jag måste kunna lämna henne är borta.

Vi får svettas tillsammans helt enkelt!

 

Om Johanna:
Johanna Liljenberg

Jag har precis fött mitt andra barn. Jag som trodde att jag inte ville ha några barn alls, nu skall jag få rå om två! Är det så jobbigt som alla säger? Får man tid för sig själv? Följ mig så får du läsa om hur det är att vara tvåbarnsförälder.

Inlägget är kategoriserat som: Graviditet

Skriv kommentar

Skriv kommentar

(obligatoriskt) (obligatoriskt)

För att din kommentar ska publiceras måste du godkänna 1177 Vårdguidens användarvillkor för bloggkommentarer.

(obligatoriskt)