Gästbloggare

Det här med kosthållning

blogg1Hej allihopa!

På sistone har jag försökt vända min kosthållning från väldigt onyttig till mestadels nyttig. Jag äter fortfarande en del socker då och då och lite bröd ibland också. Men jag har ätit otroligt mycket mer frukt och grönt. Dock har jag märkt, när jag druckit mycket smoothies, som frukost och mellanmål att min mage verkar reagera dåligt…

När jag äter bröd till frukost blir jag uppblåst och när jag dricker smoothie så blir magen ofta lös ett tag efter. När jag åt väldigt fiberrik kost en dag så var magen kaotisk nästa morgon. Det är verkligen kompicerat att försöka lista ut vad man ska äta.

Havregrynsgröt gjord på havregryn och mandel- eller sojamjölk mår jag dock jättebra av. Jag har även ätit kokta ägg vissa morgonar och det mår jag också bra av.

Jag åt en del vattenmelon i två dagar och då blev magen också knäpp. Så jag googlade om det är så att vattenmelon kan vara ”retande” för magen och fick då upp en del källor som sade att IBS-magar bland annat kan reagera dåligt på just vattenmelon eftersom att det är något ämne i som kan vara laxerande. Hur sant det är får ni ta reda på själva men det verkar stämma för min del.

Så hur gott vattenmelon än är kanske jag får låta bli att äta stora mängder av det i sommar. Jag kanske även måste forska litet mer kring vilka frukter och bär jag borde eller inte borde ha i mina smoothies. Någon som har kunskap om detta och vill dela med sig? Kommentera gärna!

En doktor sa en gång en teori om att jag kan ha IBS samtidigt som jag har Crohns. Vilket skulle kunna förklara att min mage jämt är känslig, och det alltid känts som att jag har haft skov (även om inflammationen i tarmen varit bättre stundvis och vid något tillfälle helt borta från tjocktarmen – då var i och för sig ändtarmen aningens inflammerad).

En gång var jag hos en dietist som sa att man vid Crohns eller Ulcerös kolit kunde må bättre av att undvika fet mat. Det är konstigt tycker jag då min bästa mat är lax och ägg. Jag äter alltid lax och ris när jag har skov. En annan sak som funkar när jag har skov är blåbärssoppa. Det har jag druckit till fukost många mornar när jag har behövt få i mig något men mått superilla och magen varit instabil och reagerat dåligt av allt annat. Blåbärssoppa är mättande men ändå så lätt att få ner. Det känns fräscht och inte för mäktigt. Tyvärr påminner blåbärssoppa mig om alla känslor som hänger med när jag haft riktigt dåliga skov, så jag dricker nästan aldrig det om inte magen är superdålig. När jag får skov är min ”go to- food” ugnsbakad lax med ris – utan sås, blåbärssoppa och bananer. Det är de få sakerna jag kan äta, och sushi ibland.

notebook1

Mat jag ofta ”cravar” / längtar efter är pommes frites, McDonald’s chicken burger, chicken nuggets med sötsur sås, sushi, dumplings (japanska degknytten med fyllning), frozen yoghurt med massor av topping som godis, bär och chokladsås, pizza, choklad, sura godisar, salta godisar, chips med cream cheese- smak, Coca Cola, milkshake, blåbärspaj, andra typer av pajer och bakverk, rostade mackor med ost och skinka, O’boy, sockrade flingor med mjölk…. ja listan kan göras lång men de genemsamma nämnarna är: socker, friterat, onyttigt, fett och kolhydrater. Inte direkt den bästa boosten för min kropp. Men när jag äter mat med massor av socker, fett och kalorier så får jag den energin som min kropp behöver.

Jag behöver ofta snabb energi. Jag har ofta lågt blodsocker, blir lätt jättetrött och matt, blir lätt svimfärdig och får även humörsvängningar när jag är hungrig. Då är den där socker- och fettrika samt kalorifyllda maten super. Den får mig glad och pigg på ett kick. En sallad funkar inte som en kick på samma vis.

Jag är idag normalviktig men har under många år av mitt liv varit underviktig. Då har den där typen av onyttig mat varit anledningen till att jag inte sett ut som ett skellett. I perioder då jag både varit dålig i magen och låtit bli socker och onyttigheter har jag rasat i vikt. Att ha Crohns och av den anledningen vara underviktig och utöver det äta ”bantningskost” har inte varit en bra kombo för mig. Våren 2011 dansade jag upp till tio timmar i veckan då jag gick på pardans på avancerad nivå. I samma veva slutade jag med godis, chips, läsk, pizza mm och gick ner ca 6 kg. När jag började äta chips, godis och pizza igen började jag sakta gå upp de där kilona. Det är nästan som att jag behöver äta onyttigt. Eller lära mig mer om hur jag kan få i mig energirik (nyttig mat) med tillräckligt många kalorier.

Berätta gärna i kommentarsfältet vilken mat som funkar/ inte funkar bra för dig!

Ha en bra dag allihopa och Stay Strong! xx

 

 

Thérèse Ström

Jag fick Crohns när jag var 13 år och då var ordet "bajsnödig" det pinsammaste jag kunde tänka mig att säga. I den här bloggen får ni hänga med mig i mitt liv och få reda på hur jag tacklar världen där ute, med mina magproblem. Jag vet att jag kan göra allt jag vill göra i livet och jag vet att du kan det också, våra dumma magar ska inte få stoppa oss!

Inlägget är kategoriserat som: Min mage & jag

Skriv kommentar

Skriv kommentar

(obligatoriskt) (obligatoriskt)

För att din kommentar ska publiceras måste du godkänna 1177 Vårdguidens användarvillkor för bloggkommentarer.

(obligatoriskt)