Gästbloggare

Ångest – vad kan man göra åt det?

Jag är så tacksam för alla som läser min blogg och det gör mig riktigt glad när ni också väljer att kommentera mina inlägg. Tack! Skriv gärna fler kommentarer om det är något ni vill att jag tar upp eller avhandlar i bloggen så ska jag göra mitt bästa för att möta era behov. Jag har fått en kommentar som jag väljer att göra ett blogginlägg om och så här lyder kommentaren:
MIN ÅNGEST TAR INTE SLUT. hAR FÅTT SOBRIL MOT DEN MEN DET HJÄLPER INTE RIKTIGT. vAD GÖR JAG ÅT DET? HAR DU TIPS?

Ja av den här kommentaren får jag inte reda på så mycket mer än att personen äter Sobril och har ångest men det hjälper inte. Jag skulle vilja börja med och fråga…Hur länge har du ätit medicinen? Jag vet att det kan ta ett tag innan mediciner ger effekt, speciellt antidepressiva mediciner. Jag har själv upplevt ångest och äter Sertralin mot det. Jag tycker att min medicin fungerade direkt så användningen av den har bara flutit på.

Jag skulle vilja råda dig att bolla med en läkare om medicinen inte fungerar…Har du rätt dos? Är det rätt medicin för dig? En läkare har ju mer kunskap om mediciner än vad jag har. Jag får läsa mig till allt i FASS och det rekommenderar jag dig/er att göra. Det står utförligt och bra om mediciner och det kan stå information som man har nytta av.

Nu vidare till rubriken…Om man har ångest…vad kan man göra åt det förutom att äta mediciner?Jag kan börja med att ge er lite tips.
Det finns en pod som heter Ångestpodden och avsnitten handlar om allt mellan himmel och jord.
Avsnitt 35 handlar om Bipolärsjukdom med Rebecca Anserud som också har skrivit en bok om att vara bipolär.

När jag får ångest så försöker jag sova en stund, göra avslappningsövningar, springa en runda, gå en promenad, eller bara vänta ut känslan. Det är riktigt jobbigt med ångest…Jag vet det men det finns verktyg som gör att ångesten dämpas.

På 1177  Vårdguiden står det att läsa en hel del om ångest. Jag kopierade något som jag har lärt mig och som uttrycks bra på 1177 Vårdguiden. Nedanstående stycken kommer från sidan om ångest.

Att hantera ångest i stunden
Ångesten kommer och går, och precis som alla upplevelser går den över av sig själv efter en stund. Många som har ångest vill snabbt bli av med obehagskänslorna. Men om du stannar kvar i känslan kommer du att märka att ångesten slutar att öka, och till med minskar efter en stund. När du får ångest kan du pröva att göra så här:

  • Sätt dig på en stol och tryck ner fötterna i golvet eller marken och känn efter hur det känns.
  • Beskriv för dig själv vad som händer just nu och tillåt dina tankar att vara som de är.
  • Andas lugnt. Lägg en hand på magen och känn andningen.
  • Fortsätt eller börja om med det du tänkte göra från början, innan du fick ångest.

Vila, rörelse och återhämtning
Försök att vila och få tillräckligt mycket sömn. Om du har svårt att sova är det bra om du ändå kan försöka ta små vilopauser. Det motverkar både stress och sårbarhet för ångest.

Rör på dig, till exempel genom att träna, promenera eller dansa. Gärna så att din puls ökar, och att du blir lite varm och svettig. Den fysiska ansträngningen hjälper kroppen att producera ämnen som får dig att må bättre. Träning gör det lättare att slappna av och sova bra.

Går det att minska stressen?
Om du är stressad, fundera på hur du skulle kunna minska stressen. Kan du sänka kraven på dig själv? Testa att göra avslappningsövningar. Sådana hittar du som appar eller på nätet.

Om du röker, snusar, dricker alkohol eller dricker mycket kaffe, pröva att minska på det eller sluta helt. Nikotin och koffein är ämnen som kan öka ångesten och ge sämre sömn. Försök även att minska på sådan mat och dryck som innehåller snabba kolhydrater som socker, vitt bröd och läsk.

 

Hoppas detta blogginlägg hjälpte lite och lindrade ångestkänslorna!

 

Om mig
Carolina Håstrand

Den här bloggen kommer handla om mitt liv med diagnosen bipolär sjukdom typ 1. Jag kommer ta avstamp i både det som jag ser som friskt och det jag ser som sjukt i mitt liv. Som person är jag levnadsglad, skämtsam - försöker se det lustiga i saker och ting, djup, omvårdande, kreativ, social och pratsam men samtidigt behöver jag tid för mig själv. Jag jobbar som gymnasielärare i svenska och religion och trivs väldigt bra med det. Just nu är jag föräldraledig med min son på 1 år. Jag kommer ta upp ämnen som psykoser, mani och depression, det inre och det yttre livet och biverkningar.
Du är välkommen att dela med dig av dina funderingar/erfarenheter och ställ gärna frågor i kommentarsfältet.

Inlägget är kategoriserat som: Bipo(pu)lär

Skriv kommentar

Skriv kommentar

(obligatoriskt) (obligatoriskt)

För att din kommentar ska publiceras måste du godkänna 1177 Vårdguidens användarvillkor för bloggkommentarer.

(obligatoriskt)

En kommentar

En kommentar

  1. Frisk luft, musik i öronen och ett pass på gymmet är aldrig fel om man är stressad!!

    Carro du är underbar! Skriver som en författare:-).